Care este diferența dintre anulare și stornare

Anularea și stornarea unei facturi sunt două acțiuni care implică procese și consecințe diferite.

Deoarece uneori există confuzii cu privire la situațiile în care anularea și stornarea sunt aplicabile, în acest articol vom explica ce presupune fiecare, când anume se folosesc, și ce înseamnă pentru contabilitate.

Pe scurt, anularea și stornarea sunt acțiuni care reglează o factură care a fost emisă greșit.

Necesitatea de a rectifica o factură poate apărea în mai multe cazuri, ca de exemplu:

  • Când pe factură s-a strecurat o eroare (citește acest articol despre cum să eviți erorile de facturare)
  • Când clientul face un retur
  • Când, din varii motive, se schimbă suma de plată sau clientul nu mai face plata.

Diferențele dintre anulare și stornare

Diferențele dintre anulare și stornare apar în funcție de ce anume s-a întâmplat cu factura ulterior emiterii.

Astfel, dacă ai emis factura, dar nu ai trimis-o clientului, o poți anula.

Însă, dacă factura a fost deja trimisă către client, atunci nu mai ai voie s-o anulezi. Conform legii, factura trebuie stornată.

Anularea implică eliminarea totală a facturii din sistemul contabil, în timp ce stornarea presupune compensarea valorii facturii printr-o factură de stornare (pe minus).

Anulare și stornare: consecințe contabile

Anulare nu are consecințe fiscale. O factura anulată nu generează note contabile. Ea apare doar în Declarația 394, unde se declara seria și numărul facturilor anulate.

Stornările, pe de altă parte, vor apărea în contabilitate. Contabilul va înregistra atât factura inițială (cea care trebuie rectificată), cât și factura storno (pe minus). Apoi ambele documente sunt cuprinse în raportările contabile, chiar dacă factura storno stinge total suma din factura inițială.

Cum folosești aplicația factureaza.ro pentru anulare și stornare

Pe factureaza.ro e foarte simplu să anulezi sau să stornezi facturi. Din câteva click-uri, ai rezolvat problema, fără greșeli de calcul și alte bătăi de cap. În plus, ai o evidență clară a facturilor anulate și stornate, așa încât nu te vei încurca niciodată în documente.

Legat de stornare, mai trebuie menționat că o factură poate fi stornată total sau parțial. Pe factureaza.ro stornarea se poate face atât poziție cu poziție (util pentru stornările parțiale), cât și cumulativ (indiferent dacă stornarea este totală sau parțială).

Mai multe detalii despre cum stornezi facturi cu factureaza.ro găsești aici.

Iar despre anulare poți citi aici.

De reținut și că, dacă ai de anulat o factură, iar această factură este ultima emisă din seria respectivă, în aplicația factureaza.ro poți să o ștergi de tot. Caz în care numărul facturii șterse va fi alocat automat următoarei facturi pe care o vei emite. Dar repetăm, poți șterge documentul doar dacă este ultimul emis (altfel, vei avea lipsuri în serie) și doar dacă nu l-ai trimis deja la client.

Concluzii

Sperăm că te-am ajutat să înțelegi mai bine diferențele dintre anulare și stornare. O gestionare corespunzătoare a acestor acțiuni ajută la evitarea erorilor și asigură o evidență financiară corectă și transparentă. Și nu uita, dacă factura a ajuns la client, o stornezi; dacă nu, o anulezi. Simplu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *