e-Transport, radarul mărfurilor

e-Transport este un sistem de monitorizare a transporturilor rutiere de mărfuri pe teritoriul național.

Iată ce spune Ministerul Finanțelor pe această temă: “Sistemului RO e-Transport include module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri, care vor genera coduri unice de înregistrare pentru fiecare transport, elemente de interconectare cu camere de luat vederi și alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier și componente software pentru analiza integrată a datelor.”

Rolul e-Transport este să contribuie la “la reducerea GAP-ului de TVA, prin monitorizarea transporturilor […], urmărindu-se fiscalizarea tranzacțiilor comerciale și creșterea încasărilor la bugetul de stat.”

În acest articol vom prezenta informații despre:

  • Codul UIT
  • Ce conține notificarea e-Transport
  • Condițiile care generează obligația codului UIT
  • Categoriile de transporturi monitorizate prin e-Transport
  • Cine transmite notificarea e-Transport
  • Obligațiile transportatorilor
  • Amenzi

Codul UIT

Pentru operatorii economici, e-Transport creează o obligație de depunere a unei notificări electronice în SPV (Spațiul Privat Virtual). Această notificare va conține informații privind transportul. Și, în urma transmiterii și validării de către ANAF, notificarea va genera un cod unic de identificare a transportului. Așa numitul cod UIT.

Codul UIT reprezintă, așadar, numărul unic generat prin sistemul RO e-transport și care, așa cum îi spune și numele, identifică datele aferente unei partide de bunuri (totalitatea bunurilor dintr-un transport).

Codul UIT poate fi generat cu maxim 3 zile înainte de data declarată pentru începerea transportului. În cazul importurilor sau al achizițiilor intracomunitare, data de începere este cea la care transportul intră în România pe la punctul rutier de trecere a frontierei. În cazul exportului sau al livrărilor intracomunitare, data de începere este cea la care vehiculul se pune în mișcare.

Perioada de valabilitate este de 5, respectiv 15 zile calendaristice, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri, precum și în cazul operațiunilor comerciale prevăzute la art. 2 pct. 9 lit. g) și j) din OUG nr. 41/20228, începând cu data declarată pentru începerea transportului.

Odată obținut, codul UIT trebuie transmis șoferului sau firmei care se ocupă de transport, ca să fie înscris pe documentul justificativ de transport (CMR, aviz, factură, altele). 

Atenție: este interzisă utilizarea codului UIT peste termenul de valabilitate. Codul trebuie actualizat dacă se depășește termenul limită.

Ce informații conține notificarea e-Transport

Atunci când te pregătești să completezi notificarea RO e-Transport, fii pregătit cu următoarele informații:

  • date privind expeditorul și destinatarul
  • descrierea, cantitatea și valoarea bunurilor transportate
  • detalii privind locul de încărcare și locul descărcare
  • detalii privind mijlocul de transport folosit
  • date privind punctul de trecere a frontierei

Care sunt condițiile care generează obligația codului UIT

Transporturile naționale sunt monitorizate doar dacă:

  • includ bunuri cu risc fiscal ridicat
  • și vehiculul rutier are o masă de minimum 2,5 tone
  • și bunurile au o valoare totală mai mare de 10.000 lei sau o greutate mai mare de 500 kg

Transporturile internaționale sunt monitorizate doar dacă:

  • vehiculul rutier are o masă de minimum 2,5 tone
  • și bunurile au o valoare totală mai mare de 10.000 lei sau o greutate mai mare de 500 kg

Care sunt categoriile de transport monitorizate

Pentru oricare dintre următoarele categorii de transport, operatorii economici sunt obligați să transmită notificarea e-Transport și să obțină codul UIT.

Achizițiile intracomunitare

Sunt monitorizate de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România până la locul de descărcare pe teritoriul României.

Livrările intracomunitare

Sunt monitorizate de la locul de încărcare pe teritoriul României până la punctul rutier de trecere a frontierei la ieșirea în România.

Importurile

Sunt monitorizate de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România până la locul de descărcare pe teritoriul României.

Exporturile

Sunt monitorizate de la locul de încărcare pe teritoriul României până la biroul vamal de export aflat pe teritoriul României sau, după caz, până la punctul rutier de trecere a frontierei la ieșirea în România.

Transportul pe teritoriul național al bunurilor cu risc fiscal ridicat între doi operatori economici diferiți

Sunt monitorizate de la locul de încărcare până la locul de descărcare.

Transportul pe teritoriul național al bunurilor cu risc fiscal ridicat între două gestiuni ale aceluiași operator economic

Sunt monitorizate de la locul de încărcare până la locul de descărcare.

Transportul bunurilor din tranzacții intracomunitare aflate în tranzit în România

Sunt monitorizate:

  • de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România până la locul de descărcare spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport pe teritoriul național.
  • de la locul de încărcare pe teritoriul național, după depozitare sau formarea unui nou transport, până la punctul rutier de trecere a frontierei la ieșirea din România.

Mai sunt de asemenea monitorizate:

  • transportul pe teritoriul național al bunurilor cu risc fiscal returnate între doi operatori economici diferiți
  • transportul pe teritoriul național al bunurilor în cadrul unor operațiuni comerciale, reprezentând un nontransfer și transportul bunurilor reprezentând stocuri la dispoziția clientului.

Cine transmite notificare e-Transport

Sunt obligați să transmită notificarea e-Transport și să obțină codul UIT:

  • Pentru import sau achiziții intracomunitare: importatorul sau beneficiarul bunurilor 
  • Pentru export sau livrării intracomunitare sau locale de bunuri: exportatorul sau furnizorul bunurilor.

Cine are obligația e-Transport în cazul transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat:

  • Pentru import: destinatarul înscris în declarația vamală de import.
  • Pentru export: expeditorul înscris în declarația vamală de export.
  • Pentru achiziții intracomunitare: beneficiarul din România.
  • Pentru livrări intracomunitare sau transport național: furnizorul din România.
  • Pentru tranzacții intracomunitare aflate în tranzit: depozitarul, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul național (pentru depozitare sau pentru formarea unui nou transport), cât și pentru bunurile încărcate (după depozitare sau după formarea unui nou transport).
  • Pe teritoriul național: operatorul economic care deține bunurile între locul de încărcare și locul de descărcare.

Care sunt bunurile cu risc fiscal ridicat

Bunurile cu risc fiscal ridicat sunt mărfuri care, datorită valorii lor ridicate sau a vulnerabilității lor la evaziune fiscală, necesită o monitorizare atentă. Și includ:

  • Legume, plante, rădăcini și tuberculi alimentari (codurile NC de la 0701 la 0714 inclusiv)
  • Fructe comestibile și coji de citrice sau de pepeni (codurile NC de la 0801 la 0814 inclusiv)
  • Băuturi, lichide alcoolice și oțet (codurile NC de la 2201 la 2208 inclusiv)
  • Sare, sulf, pământuri și pietre, ipsos, var și ciment (codurile NC de la 2505 la 2517 inclusiv)
  • Îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, tricotate sau croșetate (codurile NC de la 6101 la 6117 inclusiv)
  • Îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, altele decât cele tricotate sau croșetate (codurile NC de la 6201 la 6212 inclusiv și de la 6214 la 6217 inclusiv)
  • Încălțăminte, ghete și articole similare, părți ale acestor articole (codurile NC de la 6401 la 6405 inclusiv)
  • Fontă, fier și oțel (codurile NC de la 7213 la 7214 inclusiv)

Obligațiile transportatorilor

Firmele care organizează transporturi de bunuri monitorizate prin sistemul RO e-Transport sunt obligate:

  • Să echipeze vehiculele rutiere cu sisteme GPS 
  • Să asigure transferul datelor curente de poziționare a vehiculului pe toată durata transportului
  • Să echipeze vehiculele rutiere cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații (telefon mobil, tabletă) care utilizează tehnologii de poziționare și transmitere prin satelit
  • Să pună codul UIT la dispoziția șoferilor

Șoferii care transportă bunuri monitorizate prin sistemul RO e-Transport sunt obligați să prezinte, la solicitarea instituțiilor statului (ANAF, Autoritatea Vamală Română, Poliția):

  • documentele care însoțesc transportul bunurilor monitorizate prin e-Transport
  • codul UIT

De asemenea, șoferii trebuie să pornească dispozitivul de poziționare înainte de începerea transportului pe teritoriul național.

În caz contrar se poate ajunge până la confiscarea mărfii.

Amenzi e-Transport

Pentru transporturile de produse cu risc fiscal ridicat, sancțiunile se aplică începând cu 1 ianuarie 2023.

Pentru transporturile internaționale, sancțiunile se aplică începând cu 1 iulie 2024. 

Amenzile sunt după cum urmează:

  • Între 10.000 și 50.000 de lei pentru persoane fizice
  • Între 20.000 și 100.000 de lei pentru persoane juridice
  • Confiscarea bunurilor

Riști sancțiuni dacă:

  • nu obții codul UIT
  • nu respecți termenul de obținere a codului UIT
  • nu respecți obligația de transmitere a codului UIT către operatorul de transport rutier
  • modifici datele înregistrate în RO e-Transport după trecerea punctului de frontieră (excepție: actualizarea datelor în perioada de valabilitate a codului UIT).
  • nu actualizezi datele în perioada de valabilitate a codului UIT

În concluzie, sistemul RO e-Transport este complex și alcătuit din multe componente, toate la fel de importante. Îți recomandăm să tratezi fiecare transport separat. Deoarece, după cum ai văzut, obligativitatea codului UIT depinde de tipul transportului și poate aparține, în funcție de situație, fie destinatarului, fie expeditorului, fie depozitarului.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *